Saturday, 6 February 2010

Hasrat Untuk Berubah

Katakan...

Aku masih muda dan bebas berkhayal
aku bermimpi untuk merubah duniaku
seiring dengan usia ku dan kearifanku

Dariku...

Mungkin boleh dijadikan sebagai teladan
mungkin boleh ku mengubah keluargaku
dengan inspirasi dan dorongan mereka
aku mungkin mampu mengubah negriku
dan siapa tahu aku mungkin dapat mengubah duniaku.

Namun...

Kudapati dunia tak kunjung berubah
maka cita-cita dan anganku ubah
lalu ku putuskan hanya untuk mengubah negriku
namun nampaknya hasrat itu pun tiada hasil

ketika usiaku semakin senja dan semangatku yang makin tersisa
kuputuskan untuk mengubah keluargaku dan orang2 yang paling dekat denganku
tetapi celakanya mereka pun tak mau di ubah
DAN KINI saat aku berbaring saat ajal menjelang tiba2 ku sedari
ANDAIKAN YANG PERTAMA2 KU ROBAH ADALAH DIRIKU
kemudian sipa tahu aku boleh merubah dunia......

Nukilan:Pn Zaharah (shah alam malaysia)

No comments:

Post a Comment